Вы здесь

Разговор о важном

Участники делового форума в Санкт-Петербурге / фото предоставлено Парасковьей Выучейской

В Санкт-Петербурге обсудили вопросы сохранения родных языков

 

II Международная конференция «Всемирная сокровищница родных языков: оберегать и лелеять. Контекст, политика и практика сохранения языков коренных народов» состоялась в эти дни в северной столице.

Как пояснили организаторы, форум проходил в рамках Международного десятилетия языков коренных народов. В его работе участвовали ведущие специалисты в сфере образования, науки и культуры, информационных технологий, представители международных, региональных и национальных неправительственных организаций, органов управления, институтов гражданского общества из 40 стран мира.

С докладом на тему «Объединение действий в условиях глобальных вызовов: роль общественных организаций в сбережении языков коренных народов» выступила вице-президент Всероссийской ассоциации КМНС Нина Вейсалова. Она отметила, что участие самих коренных народов в решении стратегических вопросов языковой политики, связанных с сохранением, развитием, расширением сфер применения родных языков и будет определять успех Десятилетия языков.

– Принцип Международного десятилетия языков коренных народов предполагает политику максимального учёта и защиту интересов и прав коренных народов на всех уровнях – международном, российском, региональном, местном, – подчеркнула Нина Вейсалова. Обращаясь к самим представителям коренных народов, она напомнила, что именно родной язык является базовым компонентом, основой культуры любого народа. Знать родной язык – это и есть высшее проявление заботы о будущем своего народа.

В пленарном заседании «Языковое многообразие: вызовы современного мира» участвовали представители коренных малочисленных народов Камчатского, Красноярского и Хабаровского краёв, Кемеровской, Ленинградской и Магаданской областей, республик Карелия и Саха (Якутия), Чукотского, Ханты-Мансийского, Ненецкого и Ямало-Ненецкого автономных округов и Санкт-Петербурга. От Ненецкого автономного округа в работе конференции приняли участие Людмила Талеева, специалист НРЦРО НАО, и Парасковья Выучейская, учитель родного языка из Красного. Парасковья Ивановна выступила с докладом «Преподавание родного (ненецкого) языка во внеучебной деятельности в условиях обновлённых ФГОС».

Эксперты отметили, что языки коренных народов в настоящее время функционируют в среде более крупных и доминирующих языков. Пристальное внимание должно уделяться динамично меняющейся языковой картине мира во всей её полноте и сложности. Понимая невозможность устранения объективных причин угасания малых языков, участники конференции считают необходимым и возможным преодоление субъективных причин. Это пассивность и слабая мотивированность носителей родных языков к их изучению, развитию и сохранению, а также трудности в организации преподавания и изучения.

Как заявили представители регионов, сегодняшний диалог даёт предпосылки для дальнейшего развития международного сотрудничества в области сохранения и продвижения многоязычия. А также позволит укрепить лидерские позиции России в вопросах формирования и реализации международной повестки в языковой сфере.

Напомним, организаторами мероприятий выступили Федеральное агентство по делам национальностей, МИД России, Российский комитет программы ЮНЕСКО «Информация для всех» и Межрегиональной центр библиотечного сотрудничества.

 


 

Перевод на ненецкий язык

Хусувэй вада илева’’ е’’эмня

Санкт-Петербургхана ненандо’ сер’’ ӈась. Таняна яндахат’ товы’’ вада’ нямна манзарана’’ ненэця’’ ма’’люрӈаць.

Я’ сяр’ ниня хари’’ вадидо’ лэтрава’ нямна ӈарка конференциям’ мэ’’ӈaць. Тикадо’ ООН ӈадимдевы ю’’ по’ няю’ минренадо’, нябимдей ӈобт’ тэвормадо’. Ӈокханда 150 хари’’ вадандо’ нямна идо’ нярканана’’ ненэця’’ товыць, тет юкад вата яхад ӈэвы’’, ханяӈыдо’ ӈани’’ пареӈода’’ я’ тер’’.

Тамбир’ ӈарка ма’’лёвам’ ФАДН’ ӈэвахана мэна конференциям’ нэдась. Пыда ма’’нисяв:

– Маня’’ яханана’’ тянё тэнз’’ вади’’ лэтрава саць ӈарка сер’’. Тикы’ нямна Россия яна’’ серо’ ня’’амбада’’, хусувэй тэнз’ мэтахана ӈарка няд’’маӈэ тара’’.

Вадам’ лэтрава нензел’’ ни’’ӈа’’, тарем’ ӈод’’ минрена манзаява’’ сэвхана ӈaди. Тюку илаӈгана хари’’ вадам’ мэ’’ма, минрева тоенанаӈэ толы, хусувэй вада’ тэнз ёхова’ пир’’. Ненэйвана толырто’ тянё ненэця’’ харто’ вадидо’ мэ’’ман’, лэтраван’ харвабцодо’ танябата, тикахана маня’’ хамедамбива’’, тэравы сехэрэва’’ тидпой’ миӈа.

Сидя яля’’ ямбан’ хуркари’’ я’ тер’’ ӈaмгэм’ ваде’’мадо’ ӈани’ таро’’ӈаць. Хусувэй серкана серо’ теневана’’ вадам’ тидхалембиць. Тад таслаб’’, хусувэй яхана тянё тэнз’’ вадидо’ лэтрамба саць тэтна’’. Ханяӈы’’ яха’’на помнандо’ мэта вадандо’ тэнз’’ ӈули’’ ӈока ӈэвы’’. Тарем’ Индияхана ненэцяндо’ ӈокадм’ толабаб’’нандо’ хусувэхэна едэй вади’’ тэнз мэти хомби’’. Яханандо’ сидя ёнар’’ вадандо’ тэнз’’ танявы’’. Тикахат 122 толырто’ тянё тэнз’’ ненэцие’’ вадаӈэ толы’’. Сидя ю’’ сидя вадарим’ тохоламби’’. Ӈани’’ нито’ вада’’, тянё тэнзӈэ толёда’’ вада’’, хари’’ тэнзаридо’ помнандо’ лахана мэ’’эйдо’. Ваданандо’ янамбовна юрувандаӈэ тасламбидо’.

Вадам’ лэтрава тоенана серӈэ хантана’’.

Школахана ӈацекы’’ вадахато’ тохоламбава’ нямна ӈани’’ лаханаць. Маня’’ округхадана Людмила Талеева, округна’’ центр’ развития образования манзарана, няби Парасковья Выучейской, Красной ӈэсыхына ӈацекы’’ ненэця’’ вадан’ тохоламбада, таняна манзараӈаханзь’. Красной ӈэсыхы’ тохолкода Парасковья Ивановна таняна лаханась. Яханана’’ ханзер’’ вадамдо’ тохоламбавамдо’ хэтась. Парасковья Ивановна’ юнда етри’ ханярина сосеты, теда’ ӈод’’ ӈока ненэцие’’ поӈгана лаханаванда мальӈгана хэтамбада’’ вадида’ тидпой’’ ха’’морӈаць. Ӈацекыда урокахата нидо’ нертемба сюрамбасеты’’, вадамдо’ тохоламба маймбасеты’’. Ӈамгэри серка’’на школаханандо’ сяхаӈгарт’ нисеты’’ хадю’’.

Тодо яхат товы’’, вадито’ нямна няркнана’’ ненэцяӈг’ инзеле’’махад тарем’ тасладось: – Я’ сяр’ ниня тянё тэнз’’ вади лэтрава ханярина тоенана сер’’ ӈэдараха. Ӈока тэнз’’, вадидо’ мэбе’’ӈа’’, ӈaдьбята хэвханандо’ мэна’’ ӈaрка вада’ мюня’ хан’’ӈa’’. Тарця яӈгова’ е’’эмня хари’’ тэнзадо’ лэтравандо’, вадидо’ мэ’’мандо’ е’’эмня ӈока я’ тер’’ ӈобт’ ма’’люрӈаць.

Тарця ма’’лёвидо’ хусувэй сидя по’ ваерась мэцетыдо’. Тамна сидя по’ хэ’’мяхад яӈор’’ ӈобт’ ма’’лёда’’. Ӈарка тасалковадо’ Россияна’’ ӈоб’’ маркана ӈэӈгу. Сидя ёнар’’ сидя ю’’ матадамдэй похона вада’ серу’’ тасламбада’’ хибяри’’ хурка маркана ма’’лаӈгуд, нерняна таслаӈгудо’. Ӈaтенаӈгува’’, ӈодь’’ сидя по’ ямбан тамна ханяӈэхэва вадана’’ тэнзм’ нёхова’’ юр’’. Хари’’ вадавнанда лаханада’’, тохоламбида’’, нерня’минреда’’.