Ваеравы та’ сидя ирий’ ямбан Канин’ выӈгана нюдяко ӈацекы’’ е’’эмня мюсерта’’ садик манзарась. Тарця’ проектм’ округна’’ администрацияхана хамадаць, тикахад серт’ масибтедось. Хойхана небянато’, нисянато’ хэвхана вадюданна’’ ӈацекы’’ тоходанва’ ёльць’’хандо’ тэвась, школан’ тобнандо’ харад илан’ пон’ торомзь я’’амсеты’’. Идо’ пилибт’’ мято’, небянато’, нисянато’ нямна ядэрцеты’’. Тикы’ нид хардахана вадювы’’ няхатато’’ хаюрцеты’’. Тарем’ нибнанда ӈа’’, нюдяко’’ ӈацекына’’ школан’ хамадёсь турпнандо’ хойхана тарем’ ӈадимбнанда мюсерта’’ садик’’ манзараӈгу’’. Ханзер’’ тарця’ манзаям’ школаха’’на’’, садикха’’на’’ манзарана’’ маниедо’ – тикы’ серу’’ хаювы яляхана’ образование’ манзаям’ минрена’’ нина’’ маркана таслабидонзь.
Округханана’’ нертей садик’ хойхана манзаямда ёльцедась. Канин’ выӈгана ненэциена’’ тамна’’ невхы по’’ тотрев мюсерӈа’’. Пыдо’ мяд’ терсавэй хойхана иле’’, нюкцидо’ школан’ хэвандо’ ёльцянд хойхана вадюдана’’. Мюсерта’’ ненэця’’ ӈокавадо’ «Канин» общинахана манзара’’.
Не’’ хасавидо’ нядабась вымна мюсерӈа’’, нюкцидо’ школан’ хэвандо’ ӈэсонд хой’ илм’ торомдаби’’. Ӈокханда тет юд’ мян’ нюдяко’’ ӈацекэдо’. Ӈодьбянда, нертей мюсерта садикм’ манзарава’ е’’эмня Канин’ ям’ тэраць. Мюсерта’ садикхана сидя ирий’ ямбан нюдяко’’ ӈацекы’’ няю воспитатель’ Галина Шубина манзарась. Манзаямда теневана не, харта тыбэртя’’ ненэця’’ мякана вадювы, харта нюдяханда мюсермы. Хой’ ӈацекы’’ хурка ӈэвам’ теневада. Пыда тюку по’ школан’ хэвндя нюдяко’’ ӈацекы’’ тохолабись. Галина Изосимовна сидя бригадахана манзарана’’ нита’’ няю мюсерӈась. Тоходанвамдо’ ӈацекы’’ харвась минредось. Толанзесьты’’, паднасьты’’, падтаӈгосьты’’, вымна ядэрцеты’’, ӈодинзеты’’, халям’ ня’’марпасьты’’. Хардаха’’на илева’’ хурка’’? Тикым’ ӈод’’ тохолкода ӈацекэ’’хэ’’ ваде’’ ӈадась. Сянаковандо’ поӈгана, ивъер’’ тоходанаць. Таӈы’ ямбан Галина Изосимовна сян’’ ӈацекым’ школан’ хэванзь хамадась. Пыдо’ тюку яля’ нертеймэвна партито’ тя ӈамдыдаць, пыдо’ школахана тоходангу’’.
Мюсерта’ садик’’ манзарава’’ е’’эмня ӈока’’ ӈамгэ нисяв тара’’. Манзая’’ сававна мима’’ е’’эмня тарана’’ ӈаворидамдо’ – методической разработка’’ ӈэдакы’’, тарана’’ литература’’, хуркари’’ сянако’’, падар’’, паднабц’’ Несь’ ӈэсыхы’ садикхад’ тэвраць, палаткадо’ танесь.
Тарця’ садикхана манзарава Галина Изосимовна ивнянда ӈэвысь, таняд’ мяканда маймбась тось. Ӈацекы’’ ӈод’’ сидя ирий’ ямбан сававна илець, тохолкодахандо’ маймбась ядаць, хонарковадо’ ӈокась. Тад’ нерня’ мюсерта’ садик’’ ханзер’’ манзараӈгу’’, ханяна тарця’’ садик’’ танеӈгу’’. Нерняна таславнда’’ сер’’.
Перевод на русский язык
Детский сад для тундровичков
В течение двух месяцев в Канинской тундре работал кочевой детский сад.
Пилотный проект разработали в администрации округа и опробовали на деле. Главная его цель – подготовить детей тундровиков к учебному процессу, помочь маленькому ребенку адаптироваться к условиям жизни в пришкольном интернате. Ведь дети, с рождения кочующие вместе с родителями, не готовы к разлуке с родными и близкими. Для маленького ребенка отрыв от семьи проходит болезненно, и это в начале учебного процесса для первоклассника становится главной проблемой.
Создание подобных дошкольных «учреждений» в тундре, где люди говорят на родном языке, направлено на сохранение вековых традиций ненецкого народа. Внедрение практики кочевых детских садов для детей оленеводов – дело перспективное. Но сколько времени займет адаптационный период? Где еще планируется открытие подобных детских садов, какими они будут? Об этом шел разговор на прошедшем на днях в Нарьян-Маре круглом столе.
В Канинской тундре ненцы сохранили традиционный уклад жизни, оленеводы семьями кочуют по просторам родной земли. Большинство из них трудятся в СПК «Ненецкая община «Канин», в тундровых условиях воспитываются порядка сорока детишек дошкольного возраста. Именно поэтому для пилотного проекта кочующего детского сада была выбрана Канинская тундра.
Большую помощь в реализации проекта оказало руководство Несского детского сада. Заведующая сельским дошкольным учреждением Галина Рочева ответственно отнеслась к поставленной задаче, именно она предложила поработать в полевых условиях воспитателю Галине Шубиной. Галина Изосимовна родилась и выросла в семье тундровиков, не понаслышке знакома с условиями кочевой жизни. Воспитатель-практик хорошо знает психологию детишек тундры, умеет найти подход к каждому малышу.
В начале июля, вооружившись всем необходимым, Галина Изосимовна сначала на вертолете, затем на оленьей упряжке в сопровождении опытных ясавэев добиралась до места работы. Методические разработки, необходимая литература, развивающие игры, детские книги, альбомы, карандаши, различные игрушки – все было предоставлено местным детским садом. За два месяца Г.И.Шубина побывала в двух бригадах, работала с ребятами от 3 до 7 лет. Детей было немного, но работала серьезно. Занятия проводились ежедневно в игровой и развлекательной формах.
Как утверждают воспитанники, им нравились уроки рисования. Тему они определяли сами – свой восход, свою семью, своих оленей. Хуже – лучше, педагогу было не так важно. Главное, попытаться заставить ребят раскрыть красоту тундровых просторов.
– Дети даже за этот короткий период стали духовно богаче, добрее, мягче, увереннее в себе. Кажется, им все по плечу, – делится впечатлениями Галина Шубина.
«Пусть миром правят Добро, Любовь, Трудолюбие», – так можно обозначить главную идею кочевого детского сада. У юных тундровиков появились старшие друзья-наставники, которые сделают их чуточку добрее, мудрее, взрослее.