Вы здесь

Памяти земляков посвящается

Новости округа читает Пётр Апицын / фото ЭКЦ НАО

В Нарьян-Маре прошёл показ спектакля «Трудные дороги войны»

 

27 марта, в Международный день театра, на сцену вышел коллектив Народного ненецкого театра «Илебц».

В основу сюжета легли реальные события военных лет, которые происходили в Малоземельской тундре. Показаны судьбы людей того времени. Режиссёр спектакля Сергей Никулин, сценарист – Александра Сергиенко.

Прототипы – герои, известные люди того времени. Пётр Апицын – участник, ветеран Великой Отечественной войны, его мать, Степанида Петровна Апицына, председатель колхоза имени И.П. Выучейского в годы войны, Николай Талеев –
после сложного ранения, потеряв память, вернулся в родные края спустя 14 лет после окончания войны. Его мать – Марфа Талеева. Подлинная история судьбы Хаври и Евди из Канинской тундры и деда Елисея из Индиги.

В малом зале «Арктики» аншлаг, спектакль с первых моментов погружает зрителей в жизнь национального посёлка.

Казалось бы, ничто не может нарушить слаженную, трудовую, степенную жизнь северян. Мужчины пасут оленей, ловят рыбу, охотятся. Женщины занимаются домашними делами, радуются рождению детей. Молодые влюб-
ляются, играют свадьбу, строят планы на будущее.

Незадолго перед войной молодые Хавря и Евдя женятся, в посёлке сыграли свадьбу, но, увы, война разрушила все мирные планы.

В сюжете спектакля несколько сцен. Жизнь до войны, проводы на войну, трудные лихие годы без мужчин, потери и возвращение в родные края.

В первые месяцы войны из колхоза ушли на фронт 104 оленевода. Хозяйство осталось практически без рабочих сил. На защиту Родины встали самые крепкие и трудоспособные. Земляки один за другим провожают на войну мужчин. Хавря тоже ушёл с ними и погиб в одном из боёв на Карельском фронте.

Девушка Наста влюблена в Николая и в тайне от всех ждёт любимого с войны. В посёлке остаются женщины, дети, дед Елисей. Как они жили в эти годы? Как трудились? Кто вернулся с войны? Всё это увидели зрители.

На хрупкие плечи женщин, стариков и детей легли все тяготы военного лихолетья. Роль председателя колхоза Степаниды Апицыной успешно сыграла Анна Апицына, педагог по образованию. Благодаря её смелости, решительности, стойкости и умелой организации труда хозяйство выстояло в трудные годы. Много горя принесла война, люди, не жалея сил и времени, приближали Победу…

Зрители на одном дыхании смотрели спектакль. Актёры живо передали характеры героев-земляков, всю глубину и смысл трагических событий. Спектакль сопровождался архивными документальными съёмками боёв на Карельском фронте. Слёзы зрителей – главное доказательство того, что у артистов всё получилось!

 


 

Перевод на ненецкий язык

Сайнормы’’ нина’’ пили’’ тенеӈгуна’’

Няръяна маркана ваеравы ирий’ сидя ю’’ си’’ивудей толыркана театр’ международной ялям’ я’ сяр нина’’ илена’’ хибяри’’ мэ’’ӈаць.

Тарця яляхана маня’’ яханана’’ манзаямдо минрена’’, «Илебц» нюбета народной ненэцие’ театрхана сянакода’’ нина’’ едэй манзаямдо манэ’’лабтаць. КДЦ «Арктика» нюдя сценахана «Трудные дороги войны» спектакль’ презентация ваерась. Ӈока хибяри’’ таняна ма’’лэйдаць.

Тюкумэвахана масибтевы манзаяханандо’ театрхана сянакода’’ сайнорма по’’ мальӈгана Нюдя яхана ӈэвы’’ сер’’ манэ’’лабтамби’’. Тамальӈгана илевы’’ хибяри’’ илм’ маниеваць. Ханзер’’ нюдяко ӈэсы’ тер’’ илевыць, хурка манзаи’’ пэрмыць, тарця илм’ сценахад маниеваць. Саю’’ похо’ еримяваць. Хусувэй сянакода ихид’ манзаямда минредась.

Артистана’’ сайнорма по’’ ямбан нянэювна И. П. Выучейской нювм’ нюбета колхозхана манзаравы’’ хибяри’’ илм’ мэ’’ӈаць. Пётр Апицын – ӈарка сайнормахана мэвы ненэць – ветеран, небяда Степанида Петровна Апицына – саю’ по’’ ямбан И.П. Выучейского колхозхана председательӈэ манзаравы; тикахад Николай Талеев’ – сайнормахана пенделевы ненэць, имда’ ё’’омы, харта яханда сайнорма’ пуд’’ тет’’ яӈганя по’’ ваерась тэвыць. Небяда Марфа Талеева. Тамна илембэй хасавако Харви Евдянда’ ня Канин’ я’ терха’, Елисея ири’ Индигахад.

«Арктика» нюдя залхана хибяри’’ тянё нидаць’ ӈа’’. Мал пыдо’ таминда нюдяко ӈэсын’ еримдархаць. Таняна илена’’ хибяри’’ таӈгась илевамдо’ мэ’’ӈа’’, танеда манзаидо’ пэрӈа’’. Хасава’’ тыдо’ мание’’, халям’ ня’’амарпи’’, хане’’. Не’’ харад’ манзаидо’ минре’’, нюдо’ вадаби’’, танеда сава серт’ маймби’’. Пирибця’’, наны’’ нидо’ хомби’’, тюн’’ мэ’’ӈа’’, нерня’ илевамдо’ тасламби’’.

Сайнорма’ това’’ нерцюна Хавря Евдянда’ ня ӈопой мядм’ мэць тасладись, тюнди’ ваераць… Сайнорма това’’ юн’ ненэця’’ илм’ ӈани’’ сер’’ сюрхаледа.

Спекталь’ сян сюжетда. Саю’ по’’ нерцюй ил’, ненэця’’ санорць мима’’, тоенана сайнорма по’’… сян’ по’’ ямбан хибяри’’ ӈамгэм’ нивы’’ манэс’’, сайнормахад вэвко юн’’ тэвормы’’, тикахад сайнормахад’ товнда’’ нидо’ ӈатевы’’.

Сайнорма нертей ирий’ ямбан колхозхад юр’’ тет’’ тыбэрта’’ хаяць. Хардахана манзаравнда хасава’’ нидаць’ хаю’’. Мал пыдо’ ныхыта, мэбета, манзарась теневана’’ ямдо’ хэвняхад товэхэт’’ лэтраванзь нулъядаць.

Яна’ тер’’ ненэця’’ нито’ пумна мал сайнорман’ хаяць, Хавря’ ӈод’’ таня еримясь. Ӈоб’’ пиркана ӈэсын’ юн’ тэвыць, Хавряко’ Карельской фронтхана сайнормы, яӈгумысь. Николай Наста мэнена хасавако ӈани’’ сайнорць хэвысь, мэнена нямда’ пирибцяко мунзипой ӈатеда. Ӈэсыхына не’’, ӈацекы’’, Елисей ири’ хаи’’. Ханзер’’ пыдо’ тамальӈгы похо’’на’’ илевы’’? Ханзер’’ манзаравы’’? Хибя’’ сайнормахад товы’’? Мал сэвхана маниена’’ то’’олхаць.

Сайнорма по’’ ямбан хусувэй саӈговата манзаи’’ не’’, вэсако, ӈацекы’’ пэръядонзь. Спектакльхана колхоз ервота’ Степанида Апицына е’’эйӈэ сянаковы, тохолкода Анна Апицына. Степанида Петровна ӈамгахэрт’ ниня’ пилюта, ныхыта, манзарась теневана некоця ӈэвысь, пумнанда нида’’ миӈаць. Саю’ по’’ ямбан ханзоць манзараць. Ӈока маем’ сайнорма тэвравы, ӈока вэвком’ нина’’ манэ’’мы’’, ныхыдо’ нись’ сяй манзараць, Победа ялям’ тарем’ хахаялтамбидонзь…

Спектаклян’ сырмась товы’’ хибяри’’ мунзипой сырӈаць. Сцена’ нина’’ сянаковы’’ нидо’ таняна мэвы’’ хибяри’’ тотрев’ сайнормам’ манэ’’лабтадонзь. Тикы’ поӈгана Карельской фронт’ нямна хамадавы’’ архивной документальной съёмка’’ миӈаць.

Тарцям’ маниесь, хусувэй хибяри сайнормы’’ нида’’ маниенархась. Хайладо’ хайнаць – артистана нянэювна сянакуць, сава манзаям’ манэ’’лабтаць! Мал пэдава! Режиссердо’ Сергей Никулин, сценарий падвы Александра Сергиенко.

После спектакля зрители и актеры еще долго вспоминали родных, не вернувшихся полей страшной Великой Отечественной войны.