Вы здесь

Оленеводство – главное дело их жизни

В этом году в Ненецком округе уже 87-й раз отметят День оленя – главный праздник оленеводов нашего края

Ветераны ждут этот праздник с нетерпением. И хотя годами они почтенны, но характером по-прежнему молоды: всегда подвижны, всегда при деле. Живут заботами своих хозяйств, как прежде остаются на тропе кочевий.
– Холод, безлюдность, опасности, безмолвие тундры – всё это актуально для случайного человека, попавшего на Север. Для нас, коренных народов, это дом, который невозможно покинуть, – рассказывает ветеран совхоза «Колгуевский» Иван Афанасьевич Варницын. – Наши олени – самые крупные в округе. Продукция всегда отличалась высоким качеством. Но не уберегли стадо, почти все наши животные погибли. Сейчас постепенно его восстанавливаем, а для этого нужны годы. Больно говорить об этом. Ведь нам уезжать некуда: наши олени, реки, пастбища и тундровые тропы находятся здесь. С волнением жду праздника. Надо напомнить молодым тундровикам, как мы работали, что передали им в наследство, чтобы берегли они оленей. Без них нет жизни на острове. На праздник я приготовил песню. Она как раз о том, что я вам рассказал: о вере, надежде, корнях и семейных ценностях, о том, что всегда важно в жизни любого из нас. Был я на праздниках в Нарьян-Маре не раз, но всегда спешил на свой остров. Человек, родившийся в городской среде, живёт в тесной квартирке. Мне, оленеводу, в таком ограниченном пространстве трудно выжить. Мой дом – это моя тундра, мои олени.
Тревожно на душе и у ветерана Афанасия Петровича Канюкова. По состоянию здоровья он переехал к дочерям в город.
– Чтобы стать хорошим оленеводом, нужна большая практика, опыт, а поначалу нужен хороший наставник, – убеждён Афанасий Канюков. – У меня таковым был мой отец. Он стал учителем для многих пастухов моего поколения. Тундра – это родина, работа и жизнь. Нас, детей, приучали к труду с малых лет, как только начинали ходить. Ещё до школы ребёнок умел самостоятельно ловить оленей. А помощь по хозяйству была нашей святой обязанностью: дров нарубить, воды принести, присмотреть за младшими.
Ещё в начале 70-х годов прошлого века Афанасий возглавил оленеводческую бригаду, сменив на этой должности отца Петра Ивановича.
– Профессионалу легко справляться с любой работой, также и в оленеводстве. Родиться и жить нужно в тундре, с малых лет видеть труд оленевода-отца, тогда и профессию осваивать легче, получится настоящий оленевод, – размышляет Афанасий Петрович. – У пастуха всё выстроено чётко. В его работе только будни, нет выходных, праздников. Во время отёла и вздремнуть некогда. А сколько сил и знаний требует забойная кампания!
Были времена, когда оленей в нашем колхозе было около девяти тысяч голов на пять бригад. А сейчас на две бригады – чуть больше трёх тысяч. Надо больше внимания уделять отрасли. Это будущее нашего округа. Как без оленей-то?
Согласен со своими земляками-ветеранами и Степан Семёнович Талеев. Всю жизнь он трудился в колхозе имени Выучейского.
Земляки Степана Талеева всегда славились трудолюбием, трезвостью, уважительным отношением к людям и не спешили они переходить на оседлый образ жизни, с сомнением отнеслись к сменному выпасу. Как настоящие оленеводы они понимали, что эти нововведения таят в себе разрушение семьи. Как пояснял Степан Семёнович, секреты пастуха-оленевода он перенял от своего отца, поскольку сам родился в тундре, подростком пас оленей. Понимал, каким глубоким смыслом наполнена жизнь оленевода. Любит эту жизнь.
– Чтобы стать хорошим пастухом, нужны годы. Ведь даже тынзей бросать – не просто научиться. А если застанет в пути пурга? Укрыть в надёжном месте оленей, уберечь их от волков – всё должен уметь пастух. Иной раз отобьются олени на десятки километров от стада. Чтобы найти их, надо знать и повадки животных, и тундру. И этому надо учиться у опытных пастухов, – считает ветеран, – чтобы молодые не боялись жить и работать в тундре. Семейно-родовые общины сейчас на малой земле оленей держат. Нашли выход и продолжают дело отцов и дедов. Все, кто сейчас трудится в общинах, вышли из оленеводческих семей. Увеличивают поголовье оленей. Работают на совесть. Каждый из них осознаёт, что оленеводство – главное дело их жизни. Будущее от нас самих зависит, – убеждён Степан Семёнович.


 Перевод на ненецкий язык

Илевандо’ ямбан тэхэ’’на’’ мэвы’’

Тюку по’ округханана’’ 87-мэвна Ты’ ялям ядабтамбива’’, маня’’ яханана’’ хойхана манзарана’’ нина’’ хэбидя яляхандо’ ма’’лаӈгуд. Ӈарка ялямдо’ тыбэртина похона ӈопоймэвна мэцетыдо’. Ты’ яля хойхана мюсертина’’, хардахана иленя’’ ветеран’’ е’’эмня сямянд сава, хаерёда яля. Иландо’ хэбидя яля.

Хойхана пон’ мюсермы’’ хибярина’’ тарця ялямдо’ ӈатедо’. Мал’ ӈарка хибяри’’, подо’ тянё ни’’ӈа’’. Пыдо’ хойхана ханзер’’ сер’’ миӈа’’ маниедо’, тикым’ теневадо’. Хойхана манзаравы’’ ветеран’’ манзарась торумбэй, теда’ хоян’ нибнандо’ тэвор’’ ӈод’’ ӈопой яхана хасенавам’ ехэра’’, ӈудидо’ пили’’ масетёсеты’’. Хусувэй нара’ тось, сейдо’ тыто’ мюсерць ян’ харвасеты’’. Таняна тыдо’ ӈатена’’, ӈока по’’ ямбан мюсермы яхато’ тэвась маймбасеты’’.
Иван Афанасьевич Варницын Холговхана иле, пыда илеванда’ ямбан харта янда вымна мюсерӈась, тыбэртяӈэ «Колгуевской» совхозхана манзарась, бригадирӈэ ӈока по’’ ямбан тарась. – Маня’’ тецьда ӈэрм’ яхана илева’’, хэвняхад товы’’ хибяри’’ яӈгу’’, варёва’’ мэць явнана’’ мюсерцетыва’’, хар’’на яханана’’ хэвний’ хибярива’’ нива’’ӈа’’.  Маня’’ ява’’ тэхэ’’на’’ саць сава, нядэйда ӈока, ханзота ты’’ ӈовнана’’ хадырцеты’’, – тарця вади’’ Иван Афанасьевич хэтась. – Теда’ сеюв’ ты’’ нямна пили’’ няркна. Сян’ по’’ тяхана тына’’ мандалӈэ хаць.
Ӈамгэ тарця сер’’ ӈадимакы? Ив’ теда’ ӈод’’ ядэрцеты. Тедахова серуна’’ савумдана’’, тэкоци’’ яхана’’ тэвраць, тына’’ толыр янамбовна ӈокамдана. Тарця манзая’ ӈопой яля’ сер’’ ни’’ӈа’’, ты’’ вадась по’’ ваерабнандо’ тараӈгу’’. Ненэцяӈгана ты’ сямянд таранада. Ханя’’ маня’’ яхадана хантава’’? Маня’’ ява’’ тюкохона’ ӈа’’, тюкохона тына’’ мюсерць я’.
Теда ты’ ялява’’ ӈатева’’. Ӈобкана ма’’лаӈгуна’’, тыбэртяха’ хари’’ вадина’’ хэтаӈгува’’. Ханзер’’ маня’’ манзараваць, ханзер’’ ты’’маниесь тара ӈацембой ненэцяӈга’ ваде’’тын’. Тэси’ ил’ ненэцяӈгана яӈгуд’ нив. Тына’’ явнана’’ хадырта’’, илва’’ нерня танеӈгу. Хой’ – маня’’ мя’’ма, маня’’ тына’’.
Афанасий Петрович Канюков тэхэ’’на самляӈг ю’’ по’’ ямбан мэсь. Си’’ив ю’’ похонанда манзаямда хаедась. Мале ӈахакуд не нюхуюта’ хэвхана маркана иле. Пыда’ ӈод’’ ида’ тыта’’, хой’ янда’ нямна няркна.
– Мань хойхана соядамзь, вадыдамзь. Нюдякоходан’ нисян’ манзаравам’ маниедаманзь. Нисяв’ сими’ хусувэй серт’ тохолась, – тарем Афанасий Канюков теда’ лахана. – Хой’ – маня’’ со’’явы ява’’, манзаява’’, илма’’. Хойхана вадываць, нисянана’’, небянана’’ хусувэй серкана нядабасетына’’. Хойхана мюсерта’’ ненэця’’ ӈацекы’’ нюдякоходанда сава нядаӈгода ӈэсеты. Нером’ тэвраӈгу, идм’ хота, нюдяко нида’’ маниеӈгу.
Афанасий Петрович ваеравы век’ си’’ив юдимдей похо’’на’’ бригадирӈэ манзарась пядась, тикахана манзаравы нисяда’ Пётр Иванович пенсиян’ тарпыць.
– Хусувэй манзаяхана серм’ теневанана’’ манзарась сибиць ӈэсеты, тарем’ ӈод’’ тыбэрма манзаяхана нив’ ӈа’’. Хойхана соявы, илевы, нюдякоходанда тыбэртя нисянда манзаям’ маниевы хибярихина тэхэ’’на манзарась незеларка ӈэӈгу. Тарця хибярихид’ сава тыбэртя вадюда, – тарем Афанасий Петрович тасламбида. – Тыбэртя харта манзаямда теневада. Хойхана ныланавам’ ехэрась ты’’ маниесь тарасеты’’. Ты’’ ниць ёльцяӈгана, ядембада таӈы’ яляха’’на ты’’ падева’’ мальӈгана манзаяда ӈадя’ ӈокамзеты’’. Сырэй мальӈгана забойной кампания тарана сер’’. Тикахад тыбэртя илевада пере.
Невхы похо’’на тына’’ ӈокаць, маня’’ колхозханана’’ самляӈг ӈэсываць, хойхана манзаранаӈэ’ ӈокаваць. Ёльце савась. Тедахова сидямбой
ӈэсыкоцяхана няхар’’ ёнаркад вата’’ тэкоцядо’. Саць тянё. Тарем’ ӈэбнанда ни’’ серос’’. Яханана’’ тыбэрма серм’ ивъер’ таслась тара. Тэси’’ хурка ил’?
Тарем’ ӈод’’ Степан Семёнович Талеев ибедорӈа. Пыда илеванда ямбан Выучейской нювм’ нюбета колхозхана тэхэ’’на мэсь, харта явнанда мюсерӈась.
– Хойхана манзарась варёва’’ мэцетыва’’, явнана’’ мюсерць ина’’ ватом’ ӈэсеты’’, маймбасетыва’’. Тэхэ’’на манзарась – тым’ теневась тара, хари’’ ям’ мэнесь. Хойхана соявы, вадювы хибяри мал’ тикым теневада. Пыдо’ тыбэрма серт’ нисянандо’ манзаравам’ маниесь тоходанаць.
Теда’ маня’’ яханана’’ ненэця’’ тыдо’семейно-родовой общинахана пэръядо’. Мале ӈахакуд тарем’ манзара’’. Вэва’ ни’’ӈа’’. Иринато’, нисянато’ пэрмы’’ серм’ нерня’ минредо’. Янамбовна манзаядо’ нерняри’’ миӈа’’, ненэця’’ харвась тэхэ’’на манзара’’.