Вы здесь

Школа стоит на трёх китах

Для кочевых народов Севера необходим новый образовательный стандарт

На минувшей неделе представители Федерального агентства по делам национальностей и Министерства по развитию Дальнего Востока и Арктики обсудили международный проект «Дети Арктики».
Местом для дискуссии стал Нарьян-Мар. Отмечу, Россия реализует этот проект совместно со странами Арктического Совета.
– Для нас крайне важны вопросы образования, особенно образования детей из числа кочевого населения, – подчеркнул, приветствуя участников заседания, губернатор округа Александр Цыбульский. – Мы, с одной стороны, обучаем их в школах-интернатах, и, казалось бы, применяем общие принципы и подходы Министерства образования и общие программы образования, воспитываем детей, которые должны дальше продолжать свою жизнь в городских условиях. В то же время, мы понимаем, что часть из них должна потом вернуться в тундру и заняться традиционными видами хозяйственной деятельности, помогать родителям. И, к сожалению, такие стандартные подходы не учитывают эту специфику.
Я надеюсь, что вы, как эксперты в данной области, сможете подсказать нам, как работать в этом направлении, – заострил внимание гостей форума Александр Цыбульский.
Как пояснил заместитель руководителя Федерального агентства по делам национальностей Михаил Ипатов, одним из приоритетных направлений деятельности агентства является сохранение языков коренных народов России.
– Одной из важнейших наших инициатив, которую удалось воплотить в жизнь в прошедшем году, стало учреждение по указу президента Фонда сохранения и изучения родных языков народов РФ. За сравнительно небольшое время Фонд проделал значительную работу, по итогам которой отобрано 64 технологических макета учебника на 24 языках. Надеюсь, что в этом году учебники пройдут аккредитацию и поступят во все 28 субъектов, в которых проживают коренные малочисленные народы Севера, Сибири и Дальнего Востока, – подытожил Михаил Ипатов.
Как пояснила в ходе заседания советник руководителя федерального агентства по делам национальностей Анна Полежаева, в рамках проекта «Дети Арктики» в России проводится открытый конкурс «Таланты Арктики. Дети». Цель его – выявление и поддержка одарённых детей и талантливой молодёжи, а также формирование интереса к изучению родного языка и культуры, новым знаниям, технологиям будущего. Победители конкурса получают право отправиться в образовательный лагерь в Анапу.
К сожалению, нынешний формат заседания не предполагал знакомства с лучшими образовательными практиками для детей из числа коренных народов Арктической зоны. А ведь такие проекты есть, и их немало.
Я вспомнила встречи в стойбище у поэта и педагога Юрия Вэллы. Осенью 1996 года он забрал из интерната свою младшую дочь. Она и стала первой ученицей в его собственной школе. У Юрия Вэллы появились последователи. Его идею поддержала ямальская писательница Анна Неркаги, создавшая Школу жизни в Байдарацкой тундре.
Её школа стоит на трёх китах. Первый кит – духовное образование. Второй – трудовое образование. И третий: в школе воспитывают школьника-личность.
Анна Павловна разъясняла: – Мы воспитываем детей так, чтобы они не забывали о прошлом и заботились о будущем. Без уважения к жизни на земле, без уважения к отцам, к их истории человек не может считаться человеком.
В своей школе она стремится устранить главную ошибку современного образования – старается не лишать детей их корней.
– Я только призываю к тому, чтобы родители сами воспитывали собственного ребенка. Тогда и появится у людей ответственность не только за образование, но и за судьбу рождённого ими человека, – призналась мне Анна Неркаги.
Что скрывать, к сожалению, переход к образу жизни «по европейским стандартам» исключил из повседневности северян целые пласты существовавших веками трудовых навыков, нарушил стройную систему этнопедагогики.
И сегодня надо всем нам спешить навёрстывать упущенное. Пока не поздно…


 Перевод на ненецкий язык

ӈэрм’ я’’ школан’ несэй манзаям’

Няръяна маркана Федеральной агентство по делам национальностей, Министерство по развитию Дальнего Востока и Арктики «Дети Арктики» международной проект’ таслабиць. Тарця проект’ Арктической Совет ня’ Финляндия, Канада минредо’.

– Маня’’ е’’эмняна’’ образование’ сер’’ саць тарана’’, мюсерта’’ ненэцие’’ тохолкован’ ивъер’ сырӈава’’, – тарця вадаха’’на’’ округна’’ губернатор’ Александр Цыбульской ма’’лёвам’ нэбвахана хэтась. – Маня’’ ӈацекына’’ школа-интернатхана тохолабина’’, иб’ ӈод’’ тохолковахана Министерство образования’ таславы программавна тохолкодина’’ манзара’’, маркана илевнда ӈацекы’’ вадабива’’. Тарця сер’’ поӈгана маня’’ хамадабива’’ ханыӈы’’ ӈацекы’’ тохолковамдо’ ёльце’’махадандо’ хоян’ манзараванзь хэбнандо’ тараӈгу’’, пыдо’ хой’ манзаи’’пэрманда’’, небянадо’, нисянадо’ нядабавнда’. Тены’’ программавна хой’ илан’ ӈацекы’’ ни’’ тоходан’.
Мань енам’, тюкон’ товы эксперт’’, сид’’на’’ тарця серкана нядаӈгу’’.
Федеральной’ агентство по делам национальностей ӈуда’ ӈылы Михаил Ипатов вадавна, агентство’ манзарана’’ манзаямдо’ минревахана Россияхана илена’’ хибяри’’ Россияна ӈахэт’ илена’’ хибяри’’ вадам’ тасламбава сер’’ сямянд’ таранаӈэ тасламбидо’.
– Небой по’ президент ватовна фонд’ ӈадимясь, луца’’ вадавна хэтась – Фонд сохранения и изучения родных языков народов РФ. Тарця фонд’ ӈади’’мяхад манзая’’ ӈадя нерня’ хая’’. Тарем’ 24 вадавна 64 учебник’’ макет’’ хамадавыць. Фондхана манзарана’’ ӈарка манзаи’’ сертавыць. 24 тэнз’ мэта’’ ненэця’’ вадавна мат ю’’ тет учебник’’ макет’’ ӈадимяць. Енам’ тюку по’ учебник’’ аккредитациям’ ваертаӈгу, тикы’ пуд 28 РФ субъектан’ тэвӈгуд’’. Ӈэрм’ яхана, Сибирькана, Дальней Востокхана толырто’ тянё тэнз’ мэта’’ ненэця’’ едэй учебник’’ ня’’мӈгу’’, – тарця вади’’ Михаил Ипатов лаханаванда пуданана хэтась.
Ма’’лёвахана Анна Полежаева федеральной агентство’ по делам национальностей ервота’ советник’ мась, «Дети Арктики» проект’’мана Россияна «Таланты Арктики. Дети.» конкурс’ миӈа. Тарця конкурс’ сертабавахана ӈацекы’’ маниева’’, хуний хуркари’’ серкана мэбэ’’ӈа’’, нерня’ миман’ харва’’. Ӈацекы’’ хуний харто’ вадамдо’ тохоламбидо’, культурамдо’ нерня’ минре’’, тоходанаваханандо’ едэй серм’ тасламби’’. Тарця конкурсхана нердевы’ ӈацекы’’ хусувэй по’ Анапа маркана лагерькахана ныланасеты’’.
Ваеравы ма’’лёйкана ӈацекы’’ тохоламбада’’, ӈацекы’’ ня’ манзарана’’ хибяри’’ яӈгуць. Хибяри’’, хибя’’ харто’ яханандо’ манзара’’. Ӈэрм’ яханана’’ тянё’’ ӈэбнандо’ ӈод’’ школа’’ таня, ханяна ӈацекыдо’ хой’ илан’ тохолабидо’. Сидя юкад вата по’’ тяхана паднана, тохолкода Юрий Вэлла харта яхананда школам’ нэсь. 1996 похона интернатхана илевы, тоходанавы нюдяко не’ нюмда мяканда тэврадась. Харта илесь яхананда нисянда’ нэвы школахана тоходанась пядась. Тарця школахана толырто’ тянё ненэця’’ илӈгана таравнда серт’ ӈацекыдо’ тохолабидонзь. Тены’’ по’’ ӈэсонд’ школа’ манзара. Таняна тоходанавы’’ хибяри’’ хой’ манзаям’ ни’’ пилюс’, харто’ тэнздо’ паӈг’ ханяхад мимам’ тенева’’, харто’ вадавнандо’ лахана’’.
Тамна ӈопой тарця сер’’. Ямалкана паднана не Анна Неркаги иле. Пыда’ ӈод’’ харта яхананда Байдарацкой хойхана школам’ сертась.
Школахананда ӈацекыдо’ хойхана мюсертадарев’ иле’’, тоходана’’. Ӈацекыдо’ хойхана иленараха’. Тоходанава’’ яханандо’ школадо’ таня, яӈга классдо’, тохолкодито’ е’’эмня харад’’ сертавы’’. Ю’’ нянэй мядудо’ мяры’’, тыдо’ таня, тыбэрма’ е’’эмня тарана’’ ӈаворидо’ мяд’ хэвхана ну’’. Та’ мальӈгана ӈацекы’’ ёрцеты’’, тэхэ’’на’’ мэсеты’’, ӈоди’’ ма’’лабсеты’’. Пыдо’ урокдо’ мэ’’ӈа’’, интернатхана илевандо’ сер’’ хусувэй танеда манзаидо’ харто’ сертамбидо’.
Анна Павловна тарем’ лахана: – Маня’’ ӈацекына’’ невхы’ илм’ нибнандо’ юр’’, нерняна’’ таневнда илӈганандо’ нибнандо’ юхубор’’ тарем’ тохолабина’’. Ямдо’ теневабнандо’, нисянато’ вадам’ тенебнандо’, тэхэ’’нато’ мэван’ харвабнандо’.
Тены’’ похо’’на’’ танеда школахана тоходанана’’ ӈацекына’’ харто’ паӈгдо’ тенесь нерня’ минаць ядбато’ тара. Хусувэй небя’, нися’ соябтавы нюкцямда илам’ табадамбава’’ серкана нядаӈгобнанда тара.
Тены’’ похо’’на’’ яндаха’’на’’ маниесь, ӈацекы’’ тохолабавахана «европейской стандарт» мэць манзара. Ӈацекы’’ вадюданась харто’ паӈгудо’, нисянато’ минрена’’ манзаи’’ юрабидо’. Тарця серт’ тэв’’ нибнана’’, теда’ ибедорць тара ханзер’’ нерня’ манзарась.